W ostatnich latach Canva stała się popularnym narzędziem do projektowania grafiki, w tym także do tworzenia logotypów. Jednak zanim zdecydujesz się na stworzenie tam logotypu, warto zrozumieć kilka kluczowych kwestii dotyczących praw autorskich, możliwości sprzedaży grafik oraz procesu tworzenia logo.
Czy logo jest chronione prawem autorskim?
Jeśli korzystasz z własnych elementów graficznych i unikasz używania gotowych szablonów, posiadasz pełne prawa autorskie do swojego logo.
Trochę inaczej jednak wygląda sytuacja, gdy korzystasz z szablonów czy zdjęć/grafik stockowych, oferowanych przez platformę. Wtedy nie posiadasz wyłącznego prawa autorskiego (poszczególne elementy zostały bowiem udostępnione przez osoby trzecie). Co więcej, każdy z szablonów i elementów może mieć własną licencję, niekoniecznie pozwalającą na wykorzystywanie ich w celach komercyjnych.
Dodatkowo musisz liczyć się z tym, że Twoje logo nie będzie ani oryginalne, ani unikatowe, co kłóci się nieco z ideą logotypu.
Czy można używać zatem logo z Canvy? Nie ma wątpliwości, że możesz korzystać bez limitów z logotypów, w których:
- użyto czcionek oferowanych przez platformę
- kształtów podstawowych i linii
- przesłałeś własną grafikę, a dzięki funkcjonalnościom Canvy jedynie ją zmodyfikowałeś.
Co jednak, jeśli korzystasz z gotowych szablonów logotypów? W regulaminie widnieje informacja, iż dostępne w Canvie materiały, powinny stanowić dla Ciebie jedynie inspirację, punkt wyjścia. Przykładowo jeśli zatem korzystasz z kółek dostępnych w bibliotece jako element projektu – wszystko jest w porządku. Jeśli jednak to kółko jest głównym jego „bohaterem” – tu sprawa jest wątpliwa. A zatem również i szablony powinny stanowić jedynie wstęp do pomysłu.
Jak stworzyć logo w Canvie?
Tworzenie logo w Canva jest stosunkowo łatwe i intuicyjne. Po zalogowaniu się na platformie wejdź w zakładkę „design spotlight”, następnie „marketing” – „logos”. Zobaczysz zestaw szablonów, jak również możliwość tworzenia logotypu całkowicie od podstaw. Dodawanie tekstów, ikon, kształtów i dostosowywanie kolorów jest prostym procesem, który pozwala na szybkie dostosowanie projektu do własnych potrzeb.